Ik volgde een cursus storytelling in Amsterdam

Eind juni volgde ik onder genot van een continue toevoer aan verse espresso in het tuinhuis van hetzelfde pand als waar wij gevestigd zijn een cursus storytelling, gegeven door Alexandra Smith van Fabel.

Bij deze cursus storytelling leerde ik dat het in het vertellen van je verhaal onder andere helpt om specifiek en beeldend te zijn en situaties te noemen waarin mensen zich makkelijk kunnen verplaatsen.

Zoals bijvoorbeeld het noemen van een locatie. Inderdaad: ons pand. Ook het noemen van zaken als ‘verse espresso’ stelt jou als lezer in staat je een situatie voor de geest te halen.

Als ik hier een foto van de cursus ruimte neer zou zetten is dat nóg veel makkelijker, want zelfs storyteller Alexandra is ervan overtuigd dat je met beeld meer zegt dan met woord. Alles wat je in een verhaal stopt waar meer delen van je hersenen bij zijn betrokken, maakt meer indruk en zorgt ervoor dat je een verhaal beter onthoudt.

Cursus storytelling Amsterdam

Cursus storytelling in ons eigen tuinhuis

Ook humor is effectief voor het overbrengen van je boodschap, want door de emotie die dit oproept zijn er weer meer delen van je hersenen betrokken dan je alleen bij het opnemen van een feit zou hebben. Hopelijk is dat gelukt net.

Een belangrijke component van dit verhaal ontbreekt echter nog: structuur. Dus die we even aanbrengen zodat ik jou kan uitleggen hoe jij storytelling zelf kunt toepassen om succesvoller te communiceren en je doelen te bereiken.  

Overigens ga ik niet na één workshop pretenderen te kunnen storytellen – daarom heeft Alexandra mij geholpen dit artikel te schrijven. Dus vertrouw er maar op dat de feiten erin kloppen, ze heeft ongeveer 20 jaar ervaring meer dan ik (namelijk 0), heeft er wetenschappelijke studies voor gevolgd, schrijft boeken en geeft Ted Talks. Mensen die Ted Talks geven maken sowieso indruk op mij.

 

Wat is storytelling en wat heb jij er aan?

Storytelling is het vertellen van je verhaal, maar dan op een manier dat het blijft hangen. Dat kan zijn voor je bedrijf maar ook over jezelf. Storytelling tools zijn toe te passen op je website, in een ‘pitch’, in een presentatie, desnoods op je visitekaartje. Eigenlijk bij elke vorm van communicatie. En het leuke is dat iedereen beter pakkender kan leren schrijven en daar de rest van zijn/haar leven profijt van heeft. Ook jij, of je nou wel of geen cursus storytelling volgt. 

Als je in 1920 een paar laarzen wilde verkopen, zorgde je er voor dat jouw kwaliteit beter was dan die van je concurrent. En je adverteerde met ‘Betere laarzen’. Klaar.

Tegenwoordig zijn producten van verschillende fabrikanten in essentie hetzelfde product. Een auto heeft vier wielen en het kwaliteitsverschil tussen een Peugeot en een Toyota is drastisch minder dan enkele decennia geleden. Hoewel mijn Alfa Romeo daar de laatste tijd anders over denkt – maar sommige dingen veranderen nooit.

Storytelling pech met Alfa

Gelukkig was de VU in Amsterdam zo aardig de Alfa tijdelijk te huisvesten.

Natuurlijk heb je de luxe auto merken, bijv. een Audi of Mercedes. Die rijden beter en zitten iets lekkerder. Even plat gezegd wordt het verhaal van Audi zo verteld, dat je voor een Audi meer betaalt dan voor een Skoda. Terwijl deze twee merken dezelfde eigenaar hebben. Het verschil zit hem voornamelijk in de merkpositionering.

Dit geldt ook voor wat jij doet. Met een goed verhaal onderscheid jij je van die andere 9.000 begeleiders die hetzelfde doen als jij.

Met storytelling werkt het show don’t tell-principe bijvoorbeeld goed: je kunt zeggen dat ijs lekker is of laten zien (of beschrijven) hoe het smelt op je tong. Dit prikkelt onze zintuigen meer en dan maakt een verhaal ook meer impact.

 

Jouw drijfveren en waarden matchen met die van anderen

Om een klik te maken met iemand helpt het o.a. dezelfde muzieksmaak te hebben, of je zou eens kunnen proberen om aardig te zijn natuurlijk. Wat ook helpt is dezelfde drijfveren of waarden hebben.

Wanneer iemand een verhaal leest wordt gaat die onbewust op zoek naar herkenning. Hoe kan ik me verbinden met dit verhaal? Die verbinding wordt vaak gemaakt op basis van vergelijkbare ervaringen, normen, waarden of drijfveren. Er wordt gezocht naar herkenning. Hoe meer herkenning, hoe beter. Probeer je voordat je naar een klant gaat om te pitchen dus eens te verdiepen in wat zijn drijfveren of waarden kunnen zijn. Lees eens een blog van hem of probeer ze te halen uit het verhaal van zijn bedrijf.

Herkenning zit ook in het ervaren van tegenslagen op weg naar een doel. Tegenslagen herkennen we allemaal. Onbewust willen we leren van tegenslagen, dus zodra die er zijn worden we extra alert. We vinden dat spannend. En daarom zijn verhalen waarin een held een hoofdrol speelt zo populair. Alexandra gaf in de cursus storytelling verschillende verhaalstructuren en de inspirerende heldenreis is een verhaaltype waarin mensen zich makkelijk in kunnen herkennen.

Hierin zit uitdaging, angst, kracht en – door het behalen van een doel – inspiratie besloten.

 

Een copywriting methode als handvat

Voor elk verhaal dat je schrijft, ook je eigen verhaal, is het makkelijk om een copywriting methode te gebruiken. Dit is een format waarin je je verhaal kunt plaatsen. Dat maakt het veel makkelijker om te schrijven, je weet namelijk meteen hoe je moet beginnen, wat er in het midden moet staan en op welke manier je af moet sluiten.

Er zijn er honderden, wellicht duizenden copywriting methodes. De een is niet beter dan de andere. Beschouw het puur als handvat. Mijn favoriete drie zijn:

SEXI

AIDA

Mysterie

Let me Google That For You: Copywriting Methodes

 

Aandachtstrekkers in je verhaal

Aandachtsitem
Uitleg
Presenteer een raadsel
Ja, waarom zou je eigenlijk een raadsel presenteren?
Gebruik humor
Als je humor moet uitleggen doe je iets niet goed.
Zet anaforen in
Een anafoor is een stijlfiguur die bestaat uit het herhalen van hetzelfde woord of dezelfde woordgroep aan het begin van opeenvolgende zinnen of zinsdelen.
Gebruik een contrast
Is het nou zwaar of licht?
Gebruik een drieslag
Niet links, niet rechts, maar recht door zee! Iets in niet één, niet twee, maar drie keer vertellen komt heel interessant over.

 

Mijn stukje geschreven tijdens de cursus storytelling

Onderstaand stukje heb ik geschreven op de cursus storytelling en dient als storytelling voorbeeld. Ik schreef het voor een clientmanagement systeem dat wij aan het maken zijn. Dit is de reeds gereviseerde versie met feedback van tenminste één schrijfprofessional en drie mensen met één dag training. 

_________________________

Wij maken het meest gebruikersvriendelijke cliëntsysteem dat er is.

Vroeger was het belangrijk voor software dat die veel functionaliteiten had. Tegenwoordig is het belangrijker dat gebruikers deze weten te vinden. Kijk maar naar een programma als Microsoft Word. 84% van de mogelijkheden wordt nooit gebruikt.

Ditzelfde geldt voor Cliëntsystemen. Als jij net met een kop thee bij je computer zit en je moet het gespreksverslag van een cliënt vinden, dan wil je dat meteen vinden en niet door allerlei onzin moeten zoeken.

Een dashboard met statistieken is niet interessanter dan praten met je collega’s, en een map met bestanden is waardeloos als die niet bij de juiste cliënt staan. Als jouw cliëntinformatie niet toegankelijk is via internet als je op een andere locatie bent, werk je met een achterhaald systeem.

Wij hebben jaren ervaring heeft in het zo makkelijk mogelijk maken van online klantsystemen voor grote bedrijven en overheden. Een van de belangrijkste principes van gebruiksvriendelijke software is het ‘gordijn principe’: niet laten zien wat je op dat moment niet nodig hebt.

Met Cliendo kun je meteen aan de slag. Er zijn geen consultants die langskomen om je iets te verkopen en een opleiding om de software te leren kennen heb je niet nodig.

Niet alleen de gebruikersvriendelijkheid van de software is voor ons een kernwaarde, ook de sympathiekheid van ons bedrijf: met contracten werken we niet, opzeggen kan op elk moment. En we hebben een gratis variant zodat je laagdrempelig kennis kunt maken. Betalen doe je pas als je echt meerwaarde uit je account haalt.  

Je kunt met je papieren administratie blijven werken, je kunt met mapjes op je computer blijven werken, je kunt ook gewoon even een gratis Cliendo account aanmaken. ‘

 

En nu jij!

Jij bent! Schrijf jouw (bedrijfs)verhaal. Stuur ‘m op naar mij op joris@cliendo.com, dan zorg ik dat ie door een professionele schrijver wordt nagekeken. Maximaal 8 deelnemers. Als je zeker wilt weten of je nog deel kunt nemen, mail dan van tevoren even. 

 

Joris Landkroon
Door Joris  Landkroon
Jouw werk zo makkelijk mogelijk maken is mijn doel.
Door
Joris  Landkroon
Oprichter van Cliendo
Joris Landkroon
Doe mee met 426 ontvangers en ontvang
de beste e-mail only artikelen
Inschrijven
Geen salesmails, geen spam.
Uitschrijven met één druk op de knop.
Uw aanvraag wordt verstuurd..
Bedankt voor je inschrijving
Er is een bevestiging gestuurd naar:
Daar is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens